Diagnosztika

Kreativitás mérésének pedagógiai lehetőségei

A kreatív gondolkodás, a kreativitás szintjeinek vizsgálata bonyolult feladat, mely elsősorban a pszichológia szakterülete. Ahhoz, hogy egyértelműen ki lehessen jelenteni valakiről, hogy magas kreativitás szinttel rendelkezik, több lépcsős diagnosztikus folyamaton kell átmennie. Dr. Tóth László a kreativitás mérésére alkalmas módszereket az alábbiak szerint csoportosította. Az 1. csoportba tartoznak a vizsgált egyén önjellemzésére vonatkozó mérőeszközök, a 2. csoportba sorolja azokat az eredményeket, amelyeket a vizsgált személlyel kapcsolatban mások állítanak, a 3. csoportba tartoznak a divergens gondolkodást feltérképező diagnosztikus eszközök, a 4. csoport a vizsgált személy életútelemzéséhez kapcsolódó módszereket tartalmazza, míg az 5. csoportba a személyiség-korrelátumok megállapítása tartozik, amely a személyiségjellemzők vizsgálatán alapszik. A gyakorlatban leginkább olyan tesztek, mérőeszközök jelennek meg, amelyek a divergens gondolkodás mérésére alkalmasak. Ez az a terület, amelyet az alkalmazott mérések leginkább érintenek. A divergens gondolkodáson belül olyan kreatív képességeket mérnek a leggyakrabban, mint a fluencia (nagyszámú ötletek létrehozása, könnyedség), szenzitivitás (probléma iránti érzékenység), originalitás (új, szokatlan, eredeti ötletek megjelenése), flexibilitás (rugalmasság a gondolkodásban), elaboráció (részletek kidolgozására való hajlam), redefiniálás (annak a képessége, hogy az eddig hagyományosnak ítélt tárgyakat az eredeti funkciójuktól eltérően, nem hagyományosan használják fel). 

A kreativitás mérésére eddig teszteket használtak, amelyek az intelligencia (IQ) tesztekre hasonlítanak a legjobban. A kreativitást mérő tesztek (CQ) viszont abban térnek el a hagyományos tesztektől, hogy egy feladatnak többféle megoldása létezik. Ezért a feladatok értékelése, és a pedagógiában diagnosztikus eszközként való alkalmazása nem egyszerű, ugyanis nem létezik ezekhez a tesztekhez megoldó kulcs. A feladatoknak nincs rossz megoldása, csak nagyon - vagy kevésbé eredeti válasz stb. A manapság használatos tesztek alapját Joy Paul Guilford "szokatlan használat" tesztje, valamint Ellis Paul Torrance kreativitás tesztje (TTCT) képezi. A teszteket a feladatok típusából adódóan két csoportra lehet osztani: verbális (közlésen alapuló) és nonverbális (rajzos) feladatokra. A teszteket a fluencia (válaszok száma), flexibilitás (használt kategóriák száma), originalitás (eredetiség megjelenése), és az elaboráció (kidolgozottság mértéke) szempontjából értékelik a leggyakrabban. Ismert kreativitást mérő tesztek közé sorolják az Urban-féle tesztet (nonverbális jellegű összetett feladatot tartalmaz), illetve a Wallach - Kogan-féle kreativitástesztet. A Raven tesztcsalád ugyan az intelligencia mérésére alkalmas eszközőket tartalmaz, de  olyan nonverbális feladatok is vanna köztük, amelyek közel állnak a divergens gondolkodáshoz. Leggyakrabban tehetségazonosításra használják. A gondolkodáson belül az eredetiség (originalitás) megállapítására megfelelő eszköznek tűnik a Rorschach-féle teszt is (tintafoltokból álló képsorozat), ahol a vizsgált személynek azt kell megmondania, mit lát egy-egy foltban. 


A kreativitás mérésének jelentősége és lehetőségei az oktatásban

Oktatási környezetben a kreativitás mérésének alapvető célja a tanulók kreatív képességének, a kreatív gondolkodás mértékének megállapítása. A kreatív gondolkodást mérő tesztek kiértékelése után nem kapunk arra választ, hogy ki mennyire kreatív, ugyanis nincs hozzáférésünk olyan adatbázishoz (regionális, országos stb.), amely az egyes feladatokra adott megoldásokat gyűjti össze, és az összehasonlítás alapját képezné. A pedagógiai környezetben végzett diagnosztikus eljárás arra alkalmas, hogy a pedagógus felmérje, hogy a tanulócsoporton belül egy-egy tanuló hogyan teljesített a kihívást, a megszokottól eltérő gondolkodást igénylő feladatoknál. Melyik az a kreatív képesség, amelyik a legerősebb az elvégzett feladatok tükrében, illetve melyik az a feladat, amelyikre a teszteken keresztül a legtöbb, legeredetibb válasz érkezett, illetve fordítva, melyik az a terület, amelyikre a legkevesebb megoldás érkezett. Az eredmények tükrében a pedagógus egyénre szabva (differenciált oktatás) meg tudja választani azokat a feladatokat, amelyekben a tanuló a legerősebb kreatív képességét tudja használni egy-egy probléma megoldásánál (ennek hatása motiváció, sikerélmény), illetve ellenkezőleg, olyan feladatokat tud kitalálni, amelyekkel egy-egy gyengébben működő képesség fejleszthetővé válik. A kreativitás szintjeit mérő tesztekben szereplő feladatok mindegyike alkalmas a kreativitás fejlesztésére is

KREATÍV KÉPESSÉGEK MÉRÉSE AZ OKTATÁSBAN /Példák a gyakorlatból/

Az alábbiakban négy tesztfeladatot mutatunk be, ezekből az egyik verbális, a másik három pedig nonverbális jellegű feladat. A tesztfeladatok elvégzése nem igényel sok időt, így rajzóra elején, motiváción belül is elvégezhető. A tesztfeladatokat nem szükséges egyszerre elvégeztetni a tanulókkal, beütemeztethetjük egy meghatározott időszakra (1 hónap, max. 2 hónap ). Ugynazt a teszt típust többször is elvégezhetik a tanulók különböző időszakban, természetesen más-más tartalommal. 

1. Szokatlan használat teszt

Fluencia, originalitás - Verbális feladat, a megoldásokat a tanulók szóban közlik. A feladat elvégezhető egyénileg, vagy csoportosan. A csoportos feladatmegoldás a fejlesztésnél ajánlott, míg az egyéni feladatmagoldást a kreativitás szintjeinek mérésénél alkalmazzák a leggyakrabban. Minden tanuló ugyanazt a feladatot kapja, diagnosztika esetében célszerű egyedül dolgozniuk. Segédeszközök: jegyzettömb, toll. Rendelkezésre álló idő 3 perc. 

Feladat:

"Rendelkezésetekre áll gondolatban egy tárgy. Ez a tárgy a tégla. Írjatok össze minél több ötletet arra, hogy mire és hogyan lehet felhasználni a téglát másképpen, mint ami a tégla eredeti funkciója. Találjatok ki minél több érdekes, eredeti megoldást. Az ötleteket írjátok le egymás alá a jegyzettömbe. Rendelkezésetekre álló idő 3 perc. A megszabott idő letelte után fejezzétek be az ötletelést, és tegyétek le a tollat."

Értékelés:

Az értékelést úgy célszerű végezni, ha az összes tanuló által adott válaszokat egymással összehasonlítva értékeljük.  Két értéket fogunk figyelni, a fluencia és az originalitás értékét. A feladatok értékelésénél egy egyszerű skálázási rendszert használunk 0-tól, 3-ig. 

Fluencia (kvantitatív, mennyisségi mutató) - ebben az esetben megszámoljuk minden tanulónál mennyi ötletet írt le. Mindegyik ötletre 1 pont adható. A kapott értékből megállapítható kinek megy könnyen az "ötletelés", és kinek okoz gondot egy problémára többféle megoldást találni.

Originalitás (kvalitatív, minőségi mutató) - ebben az esetben az ötletek eredetiségét, minőségét vizsgáljuk. 0 pontot csak abban az esetben adunk, ha a tanulótól semmilyen válasz, ötlet nem érkezett (ez a Fluencia értékelésének az esetében is érvényes). 1 pont - hasonló megoldás található a többi tanulónál is, vagyis megegyeznek az ötletek. Más is gondolt ugyanarra a dologra. 2 pont - olyan ötletet írt le a tanuló, amelyre más nem gondolt, csak nála fordult elő. 3 pont - olyan ötletet írt le a tanuló, amelyre más nem gondolt, csak nála fordult elő, és az ötlete nem szokványos (eredeti, bizarr, meghökkentő stb.).

Megjegyzés:

Az értékelés végezhető a tanulók bevonásával is, frontálisan. Ahogy a tanulók felsorolják az ötleteiket, egyik társuk a táblára felírja a válaszokat (ez a művelet a táblánál végezhető párban is). Azokat az ötleteket amelyek  ismétlődnek elegendő csak egyszer felírni a táblára. Megegyezés alapján hozzájuk lehet írni 1 pontot. Azok a megoldások, amelyek csak egyszer fordulnak elő 2 pontot érnek. Miután elkészültünk az értékeléssel, közösen megvizsgáljuk a tanulókkal a 2 pontot érő megoldásokat. Amennyiben van köztük olyan megoldás, amely eredeti, nem szokványos, és a gyakorlatban működőképes lenne, ezekre adható pluszban még egy pont.  Nincs rossz megoldás, mindegyik megoldás jó. Amennyiben olyan megoldással találkozunk, amelyik kérdéses (pl. nem működőképes a gyakorlatban, inkább impulzív válaszként értékelhető stb.), nem utasítjuk el, hanem közösen megbeszéljük a tanulókkal. Megkérdezzük a kitalálóját, hogyan gondolta. Utána minden tanuló összeadja a szerzett pontjait. A kapott pontokat az áttekinthetőség miatt célszerű egy egyszerű táblázatban összesíteni. 

A téglás feladat Paul Guilford tesztfeladata. Tégla helyett bármilyen más tárgy is használható: ruhacsipesz, toll, szemüveg, gémkapocs, kiskanál stb. A tárgyak képzeletbeli átalakításánál, új funkció kitalálásánal szabad kezet kapnak a tanulók. Nemcsak egy tárgyat használhatnak az új funkció kitalálásánál, hanem többet is. Ezt az információt viszont ne közöljük a tanulókkal, inkább figyeljük meg, kinek jut először eszébe. Ezért az ötletért adhatunk neki 1 pontot - ez az információ inkább a tesztet végző pedagógus számára bír információs értékkel a pontok összesítésénél. Nem célszerű közölni ezt a tanulókkal, hogy ne induljon el egy versengési folyamat köztük a megszerezhető pontokért. 

A fent felvázolt skálázási rendszer csak egy minta, termésetesen a skálázási érték bővíthető (0 - 5 között),  belátásunk szerint alakíthatjuk. 

2. Körök teszt

Fluencia, originalitás - Nonverbális feladat. A tanulók kézhez kapnak egy A4 méretű papírlapot, amely köröket tartalmaz (36 kört). A tanulók feladata, hogy egészítsék ki a köröket valamilyen ábrává, képpé. Csak a felhasznált körök számítanak megoldásként, a körök közé rajzolt önálló ábrák nem. A köröket bárhogy fel lehet használni, el lehet hagyni rajzban a kör körvonalait, ki lehet őket egészíteni, össze lehet őket kötni stb. Ennél a feladatnál kérjük meg a tanulókat, hogy írják oda  az ábra alá a címét, vagy azt, hogy mit ábrázol. Ez a feladat is időhöz kötött, de hangsúlyoznunk kell a tanulók számára, nem az a feladat, hogy a megadott idő alatt minden ábrát kitöltsenek, vagy kiegészítsenek valamivé. Segédeszközök: A4-es papírlap körökkel, toll,  Rendelkezésre álló idő 3 perc.

Feladat:

"Rendelkezésetekre áll egy papírlap, amely 36 kört tartalmaz. A feladatotok az lesz, hogy a megadott idő alatt annyi kört egészítsétek ki valamilyen ábrává. amennyit sikerül.  A köröket bárhogy ki lehet egészíteni, de csak az az ábra számít, amely kör felhasználásával készült. Mindegyik elkészült ábra alá írjatok címet, vagy azt, hogy mit ábrázol. Rendelkezésetekre álló idő 3 percA megszabott idő letelte után fejezzétek be a rajzot, és tegyétek le a tollat."

Értékelés:

Hasonlóan, mint a Szokatlan használat teszt esetében, itt is két kreatív képességet fogunk értékelni, hasonló módon, mint feljebb. 

Fluencia (kvantitatív, mennyisségi mutató) - ebben az esetben is megszámoljuk minden tanulónál mennyi kört használt fel az ábra kialakítzásánál. Mindegyik felhasznált körre 1 pont adható. 

Originalitás (kvalitatív, minőségi mutató) - ebben is az ötletek eredetiségét, minőségét vizsgáljuk.  1 pont adható abban az esetben, amennyiben hasonló megoldás található a többi tanulónál is, vagyis megegyeznek az ötletek. Másnál is előfordul hasonló ábra, 2 pont adható olyan ábra esetében, amely másnál nem fordult elő.  3 pont adható abban az esetben, amennyiben a tanuló olyan ötletes ábrával áll elő,  amelyre más nem gondolt, csak nála fordult elő, és az ötlete nem szokványos (eredeti, bizarr, meghökkentő, vicces, más megközelítést alkalmaz, mint a többi tanuló).  

Megjegyzés: 

Az értékelés módja történhet hasonlóan, mint a Szokatlan használat teszt esetében, a tanulókkal együtt. Ebben az esetben is vannak szokványos, gyakran ismétlődő válaszok/ábrák: napocska, virág, óra, kerék, mosolygó fej, stb. Több kört is fel lehet egyszerre használni, köröket összekötni. Ezt a lehetőséget ne mondjuk el a tanulóknak, viszont figyeljük meg kinek jut eszébe, vagy ki kérdezi meg először a tanulók közül, hogy lehetséges-e köröket összekötni. Ebben az esetben az ötletért több pontszámot is adhatunk. Gyakran előforduló megoldások: szemüveg, bicikli, hóember, cseresznye stb., az összes kör felhasználása egyszerre: százlábú. Értékelésnél (pontozásnál) vegyük figyelembe a körök felhasználásának és az ábrák kialakításának a módját, az ábrák címét vagy leírását. 

3. Hiányos ábra kiegészítése

Originalitás, elaboráció - A befejezetlen ábra a pszichológia szerint diszharmonikus érzést, feszültséget kelt az emberben, ezért késztetést érez arra, hogy befejezze azokat. Ennél a tesztnél bármilyen befejezetlen rajz, ábra megfelel. Leggyakrabban ovális ábra részletét használják. A tanulók feladata, hogy a hiányos ábrát kiegészítsék valamivé, rajzot készítsenek belőle. A felrajzolt részletet be kell építeniük a rajzba. Segédeszközök: A4-es papírlap hiányos ábrával, toll, Rendelkezésre álló idő 3 - 5 perc.

Feladat:

"A papírlapon egy befejezetlen ábrát találtok. Az a feladatotok, hogy egészítsétek ki a hiányos ábrát rajzzá, építsétek be az ábrát a rajzba. A rajzot tetszésetek szerint készítsétek el a rendelkezésetekre álló idő alapján. Miután elkészült a rajz, adjatok neki címet."

Értékelés:

A megadott hiányos ábra kiegészítéséhez, felhasználásához, annak a rajz egészébe való beépítéséhez a tanulónak fantáziára, asszociációs készségre, nyitottságra, rugalmas gondolkodásra van szüksége. Az egyik kreatív képesség, amit a feladatnál megfigyelhetünk, az originalitás - eredetiség. Az értékelésnél azt veszik általában figyelembe, hogy mennyire eredeti az az ötlet, amelyet a tanuló a rajzon keresztül megvalósít. Fontos szerepe van annak is, hogyan készíti el a rajzot, milyen módon használja fel a megadott grafikai elemet a rajzban. A tanuló elsődleges feladata természetesen az, hogy a megadott elemet felhasználja, kiegészítse, beépítse a rajz egészébe, de ha az ötlet megköveteli, készíthet rajzot az ábrán kívül is. Ebben az esetben a rajzoknak tartalmilag összefüggésben kell lenniük. Az  értékelésnél szintén ajánlott az összehasonlítás módszerével dolgozni. Az eredeti gondolat vizsgálatát, értékelését az eredmények átláthatósága miatt szintén számszerűsíthetjük 0 - 3 pont között.  0 pont abban az esetben adható, amennyiben nem érkezik a feladatra semmilyen válasz, vagy a válasz teljesen értékelhetetlen. 1 pont - az ötlet inkább általános, többen is gondoltak hasonló megoldásra. 2 pont - eredeti gondolatokat, ötleteket tartalmaz, eltér a szokványos megoldásoktól, nem megszokott megközelítést alkalmaz. 3 pont - nem megszokott megközelítést alkalmaz, az ötlet eredeti, meghökkentő, humoros, nagyban eltér a megszokott megoldásoktól. A címadást külön is értékelhetjük: 1 pont adható, amennyiben az elkészült rajz címe alátámasztja a látványt (pl. a rajz madarat ábrázol, a címe Madár). pont adható abban az esetben, amikor a cím eredeti, nagyfokú kreatív megközelítésről tesz bizonyságot (pl. a madarat ábrázoló rajznak a címe asszociáció révén született: Lélek, Szabadság, Végtelenben stb.). A következő kreatív képesség, amely a teszten keresztül megfigyelhető, az elaboráció vagy kidolgozottság képessége. Ebben az esetben azt kell megfigyelni, mennyire van részletekbe menőkig kidolgozva a rajz. Minél részletesebb, gazdagabb, pontosabb, annál több pont adható. Ebben az esetben is az összehasonlítás módszere ajánlatos. Pontozásra alkalmazhatjuk az előző, 0 - 3-ig terjedő skálát. 

4. Kollázs részlet folytatása

Originalitás, elaboráció - Ez a tesztfeladat hasonló koncepción alapszik, mit a hiányos ábra kiegészítése tesztfeladat. A különbség a kettő között az, hogy ebben az esetben Jean Dubuffet egyik alkotásának a részletét használjuk, amit a tanulóknak folytatniuk kell. A feladattal nemcsak a fent említett kreatív képességek figyelhetők meg, hanem a rajzkészség is. A kollázs részlet grafikus jeleket, formákat tartalmaz. A tanulónak úgy kell a részletet folytatniuk, és abból egy eredeti rajzot készíteniük, hogy mindvégig megtartják azt a grafikus "írásmódot", amely a részletre jellemző. Ebből a szempontból akkor tökéletes, egységes az elkészült rajz, amennyiben  nehezen lehet megkülönböztetni vizuálisan a felragasztott részletet a rajz egészétől.  Ez a feladat már óvodás korú gyermekeknél is elvégezhető. Segédeszközök: A4-es rajzlap melyre fel van ragasztva  (vagy rá van fénymásolva) J. Dubuffet egyik alkotásának részlete, fekete filctoll, centrofix, fekete fix. Rendelkezésre álló időt a célcsoporthoz mérten válasszuk meg. Ajánlott alsó határ 5 perc. 

Feladat:

"A papírlapon egy részletet találhattok, A feladatotok az, hogy egészítsétek ki a részletet rajzzá a fantáziátok alapján, és a tevékenység végén adjatok címet az elkészült rajznak. A másik feladat, hogy mindvégig tartsátok meg azt a rajz stílust, amit a részleten láttok. A rajzot úgy kell elkészítenetek, hogy a rajz egységes legyen, és a végén nehezen lehessen megkülönböztetni a felragasztott részletet a rajz egészétől".

Értékelés: 

Az értékelésnél haszonló szempontokat fogunk figyelembe venni, mint az előző (Hiányos ábra kiegészítése) feladatnál. Ebben az esetben is három területet fogunk pontozni: a tartalmat, az eredeti megoldást, egyedi megközelítést (0 - 3 pont), a választott cím eredetiségét (1 - 2 pont - amennyiben nincs címe az alkotásnak, nem pontozzuk), elaboráció, kidollgozottság, a formák pontos ismétlése és azok rugalmas alkalmazása stb. (0 - 3 pont.).

Megjegyzés:

A mérés validitása szempontjából ugyanannak a részletnek a  használata ajánlott a tanulóknál egy adott csoporton belül. Így könnyen összehasonlíthatók az elkészült rajzok, és egyszerűbben értékelhetők az egyes változások. 


2020 Rajz módszertan | Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el