Feladatok, ötletek rajzórára
1. Szürrealista csendélet
A feladat, kollázs és montázs technika segítségével szürrealista virágcsendéletet létrehozni. Virág helyett a vázában bármi lehet. A tanulók feladata, hogy készítsenek egy csokrot vagy egynemű, vagy különböző jellegű dolgokból (egy csokor orr, fül, fej, bickli kerék, sajtos szendvics, egy csokor álom stb.). Törekedniük kell arra is, hogy az elkészült alkotás legyen egy teljes egész, és a kivitelezés esztétikailag megfeleljen a korcsoportól elvártaknak. A feladat végén címet kell adniuk az alkotásuknak.
Segédeszközök: A4 vagy A3 rajzlap, ragasztó, olló, színes újságok, magazinok
Motiváció: Hannah Höch kollázsai, forrás: https://www.artaujourdhui.info/a5599-hannah-hoch-all-beginnings-are-dada.html, Terry Fleckney szürrealista csendéletei: https://terry-fleckney.pixels.com/
Fejlesztés: fantázia, flexibilitás, elaboráció, kompozíciós érézék
2. Vonalból folt
Feladat pecsétek segítségével kompozíció létrehozása. Pecsét segítségével (egymásra pecsételéssel) különböző rétegeket hozunk létre. Négyzetrács szerűen fogjuk a pecséteket lenyomtatni A4-es rajzlapra. Meghatározzuk mennyi sorból fog állni a rendszerünk, és mennyi pecsétet helyezünk el egy sorban (a pecsét nagyságától függően. Meghatározzuk azt is, hogy melyik oldalról kezdjük a pecsételést, és egy sorban mennyit pecsételünk egymásra. Egymásra pecsételésnél fordíthatunk a pecséten, hogy a pecsételt ábrák ne fedjék, hanem keresztezzék egymást. Például: A rajzlapon 7 sor lesz, mindegyik sorban 6 pecsét. A pecsételést balról jobbra kezdjük. Az első sorba egyszer pecsételünk , a második sorba két pecsétet nyomunk egymásra úgy, hogy a második pecsételés előtt megfordítjuk a pecsétet az óra járásával megegyező irányba. A harmadik sorba az első két sor összegének megfelelő pecsétet nyomunk, tehát itt is 6 pecsét lesz egy sorban, és háromszor pecsételünk egymásra. A negyedik sorban a második és harmadik sor összegét pecsételjük, tehát összesen ötöt pecsételünk egymásra. Az ötödik sorban szintén az előző kettő összegét pecsételjük, vagyis nyolcszor pecsételünk egymásra - és így tovább. A cél, hogy az utolsó sorban lepecsételt alakzatok foltszerűek legyenek. A pecsételés rendszere a Fibonacci sorozat alapján lett kialakítva.
Segédeszközök: A4-es rajzlap, játékpecsét, krumpli pecsét stb., pecsétpárna
Motiváció: Igor Kalný pecsételéssel készített alkotása: https://www.gmab.sk/fotogaleria-vystavy/diela-igor-kalny.html?page_id=699
Fejlesztés: Óvodások esetében íráskészség - grafomotoros készség, eszközfogás. Rétegződés, ritmus, dinamika, vonal, folt átmenet, árnyalat fogalma.
3. Pecsét rajz - felület kitöltése pecsételéssel
Ennél a feladatnál két képzőművészeti technikát fogunk alkalmazni, a maszkolószalagos kitakarást és a pecsételést, mint grafikai technikát. Határozzunk meg egy témát. A mi esetünkben legyen a rajz témája Táj. A tanulók feladata, hogy a két technika segítségével alkossák meg a tájat, vagy a tájnak egy részletét. Az első lépés az lesz, hogy A4-es vagy A3-as rajzlapra elkészítenek a tanulók egy vázlatrajzot (a táj vagy a táj egyes elemeinek a kontúrjait). Maszkolószalag (háztartási boltban is kapható papír ragasztószalag) segítségével körbe ragasztjuk kívülről a felrajzolt elemek kontúrjait. Pl. ha valaki rajzolt egy fát, kívülről körberagasztjuk a fa törzsét és a lombját. Majd kiválasztott, vagy általunk készített pecsét segítségével telepecsételjük (kitöltjük) a szalaggal körbehatárolt kompozíciós elem belsejét. Ezt végig csináljuk az összes részlettel, amit felrajzoltunk a papírra, majd eltávolítjuk a maszkolószalagot. A hátteret meg lehet festni halvány tónusokkal vízfestékkel, lavírozással, esetleg attól függően, hogy milyen színezéket (tintát) használtunk a pecsételéshez, meg lehet próbálni feloldani vízzel a pecsét festékét. Amennyiben lavírozunk, és bő vizet használunk, a felesleges vízfestékes vizet fel lehet itatni papírzsebkendő segítségével, Így hamarabb szárad a felület, és az összegyűrt papírzsebkendő érdekes textúrát hoz létre a papír felületén.
Segédeszközök: A4-es vagy A3-a rajzlap, vázlatkészítéshez H6, H7, esetleg HB grafitceruza, tetszőleges pecsétek, pecsétpárna, maszkolószalag, ecset, víz, vízfesték (esetleg tus, tinta), papírzsebkendő
Motiváció: Adamčiak Milan alkotásai: https://www.soga.sk/aukcie-obrazy-diela-umenie-starozitnosti/aukcie/88-aukcia-sucasneho-umenia/adamciak-milan-peciatkovy-zaznam-dfn-20211
https://www.lineacollection.sk/milan-adamciak-otvorene-diela/
Fejlesztés: finommotoros készség, kompozíciós készség, logikus gondolkodás, fantázia, fluencia, vizuális nyelv elemeinek a használata
4. Kollázs kiegészítése rajzzal - A variáció
Újságból vagy magazinból vágjunk ki egy arcot,
majd vágjuk ketté szimmetrikusan az orr tengelye mentén függőlegesen a portrét.
A portré egyik felét (a fél arcot) ragasszuk fel A4-es rajzlapra. A tanulóknak
az lesz a feladatuk, hogy a rajzlapra rajzolják meg a portré másik felét. A
feladatnál oda kell figyelniük az arányokra. Az elsődleges feladat a hiányzó
részek kiegészítése rajz segítségével. Ez után a rajz kiszínezhető, kifesthető, vagy
kiegészíthető más elemekkel (háttér kitöltése, megrajzolása).
Segédeszközök: A4-es rajzlap, olló, ragasztó, színes vagy fekete fehér portré (újságból, magazinból, nyomtatott vagy fénymásolt fénykép az internetről, esetleg előzőleg elkészített fotó nyomtatott verziója - dolgozhatnak a tanulók saját önarcképükkel is), grafit ceruza, rajzeszközök saját választás szerint.
Motiváció: Tanulói munkák: https://www.szuslh.sk/clanok/229-trieda-7-a
Fejlesztés: az emberi test proporcióinak megfigyelése, rajzkészség, arányérzék, vizuális nyelv elemeinek a használata
5. Kollázs kiegészítése rajzzal - B variáció
Ez a feladat hasonló az előzőhöz, azzal a
különbséggel, hogy az újságból vagy magazinból kivágott portrét nem hosszába,
hanem keresztbe vágjuk ketté. Amit a tanulóknak ki kell egészíteniük, az a fej
alsó (száj, áll, nyak stb.), vagy felső (orr, szemek, fül, fejtető stb.) része.
A rajz hasonlóképpen folytatható, mint az előző feladat esetében.
Segédeszközök: A4-es rajzlap, olló, ragasztó, színes vagy fekete fehér portré (újságból, magazinból, nyomtatott vagy fénymásolt fénykép az internetről, esetleg előzőleg elkészített fotó nyomtatott verziója - dolgozhatnak a tanulók saját önarcképükkel is), grafit ceruza, rajzeszközök saját választás szerint.
Motiváció: Tanulói munkák: https://www.szuslh.sk/clanok/229-trieda-7-a
Fejlesztés: az emberi test proporcióinak megfigyelése, rajzkészség, arányérzék, vizuális nyelv elemeinek a használata
6. Kép folytatása
Ennél a feladatnál kollázstechnikát használunk, melyet kiegészíthetünk rajztechnikával vagy festészeti technikával is. Kiválasztunk újságból vagy magazinból egy képet, esetleg fotót, amelyen valami történik. Ketté vágjuk a képet (vagy kiválasztjuk és kivágjuk a kép egyik részét, és ráragasztjuk egy A4-es rajzlapra. A tanulók feladata, hogy kitalálják a képen látható történet folytatását, és kiegészítsék a képet méretarányosan a saját fantáziájuk alapján. Ezzel a feladattal a rajzkészségen túl, az arányérzéket, a kreativitást is tudjuk fejleszteni. Természetesen ebben az esetben is kiegészíthető, kifesthető a rajz.
Segédeszközök: A4-es vagy A3-as rajzlap, újságok, magazinok, olló, ragasztó, rajz és festőeszközök tetszés szerint
Motiváció: Bemelegítésként lehet szóláncot, vagy "mondat folytatása" verbális játékot játszani. Körbe ülve valaki mond egy szót, és amilyen betűvel befejeződik az első szó, azzal a betűvel kell a soron következő tanulónak egy új szót mondani. Ezt a játékot tetszőleges ideig tudjuk játszani. Mi magunk is hozghatunk szabályokat: pl. aki szót ismétel vagy 5 másodpercen belül nem mond új szót, kiesik a játékból stb. A másik lehetőség, hogy valaki elkezd egy mondatot (vagy történetet), a többieknek pedig folytatniuk kell.
Fejlesztés: arányárzék, rajzkészség, megfigyelőkészség, asszociációs készség, elaboráció, fluencia, flexibilitás, originalitás, vizuális nyelv elemeinek a használata
7. Színes részlet kiegészítése, folytatása
Válasszunk ki egy absztrakt műalkotást. Javasolt
először geometriai absztrakcióval kezdeni, mivel itt konkrét, geometriailag behatárolható és megfogalmazható formákkal találkoznak a tanulók. Lírai absztrakció felhasználása hasonló feladatoknál csak később ajánlott, amikor a tanuló a feladat megoldásában már rendelkezik rutinnal. A következő alkotóktól javaslunk alkotásokat felhasználni ennél a feladatnál: Kandinszkij, Paul Klee, Jouan Miro, Jean Debuffet. Nyomtassuk ki a művet lehetőleg színes nyomtatóval, majd a kép egy tetszőleges részletét vágjuk ki, és ragasszuk fel a rajzlapra (az ideális az A3-as méret lenne). A tanulók
feladata az lesz, hogy megfigyeljék a formákat, a színeket, és egészítsék ki a
részletet saját fantáziájuk alapján egy egésszé temperával vagy akril festékkel.
Az lenne az ideális végeredmény, ha a felragasztott részletet alig lehetne
megkülönböztetni az egésztől.
Segédeszközök: A3-as rajzlap, ecsetek, tempera vagy akril festék, absztrakt alkotás egy részlete
Motiváció: Vasilij Kandinsky alkotásai: https://www.youtube.com/watch?v=pmLl7z3M_98
Fejlesztés: arányérzet, logikus gondolkodás, fantázia, színkeverés, vizuális nyelv elemeinek a használata
8. Történet
Vágjunk ki újságból vagy magazinból egy alakot (ez lehet teljes emberi alak, az alak egy része, lehet állat - tehát élő dolog), és egy tárgyat (bármilyen tárgy lehet: autó, mosógép, üveg üdítő, étel stb.). Külön borítékba helyezzük el az élő, és külön az élettelen dolgokat. A tanulók véletlenszerűen húznak egy élő és élettelen dolgot a borítékból. A feladatuk az lesz, hogy a két képi egység között találjanak összefüggést, és alkossanak egy történetet. Technikailag szabad választásuk van: a két képi elemet kiegészíthetik grafikával, lehet egyszínű vagy színes festmény, de kiegészíthetik még kollázzsal is (magazinból kivágott további képi elemekkel) az alkotást. A következő feladatuk lesz, hogy adjanak címet az elkészült alkotásnak.
Segédeszközök: A3-as rajzlap, magazinból előre kivágott elemek, rgasztó, olló, újságok, rajzeszközök és festőeszközök tetszés szerint
Motiváció: Bevezetésként játszhatunk a tanulókkal rövid verbális asszociációs játékot. Kitalálunk szópárokat (pl.: galamb - ágyú), és a feladatuk az lesz, hogy mondjanak olyan szót vagy szavakat, amelyek a két fogalmat összekötik. Pl.: repül - a galamb is repül, meg az ágyúgojó is, béke - a galamb a béke szimbóluma, az ágyú a háborúé, de háború után kell hogy jöjjön a béke stb.
Fejlesztés: asszociációs készség, flexibilitás, fantázia, kompozíciós készség,
9. Történet a térben
Hasonlóan az előző feladathoz itt is kivágott képi elemekkel kell dolgozniuk a tanulóknak. Mi döntjük el, hogy előre kivágott elemekkel fognak dolgozni, vagy ők választják ki a képi elemeket. Ennél a feladatnál több kivágott elemet lehet használni, és nem feltétel, hogy legyen benne élettelen és élő dolog is egyszerre. Azt javasoljuk, hogy a zsúfoltságot kerülendő, határozzunk meg egy minimum és maximum mennyiséget a kivágott képi elemeket illetőleg. A3-as rajzlap esetében a minimum elem 3, a maximum 6. A feladat az lesz, hogy a kivágott képi elemeket helyezzék el a térben. Tehát a tanulóknak kompozíciót kell létrehozniuk a kivágott elemekből úgy, hogy odafigyelnek a kivágott képi elemek nagyságára is, és azokat a perspektíva szabályai és az arányosság szerint helyezik el a térben (ami kicsi hátul lesz, az attól nagyobb elemek pedig az előtérben lesznek elhelyezve).
Segédeszközök: A3-as rajzlap, magazinok, képes újságok, olló, ragasztó, rajzeszközök tetszés szerint
Motiváció: Mutassunk a tanulónak olyan képzőművészeti alkotásokat, ahol a sík felületen a művész a tér illózióját kelti pusztán azzal, hogy milyen nagyok az általa ábrázolt tárgyak, és milyen távolságra helyezkednek el egymástól a felületen (Vincent Van Gogh, Csontváry Kosztka Tivadar stb.).
Fejlesztés: kompozíciós készség, térben látás készsége, logikus gondolkodás, vizuális nyelv elemeinek a használata
10. Portré tárgyakból.
A tanulók feladata az lesz, hogy asszamblázs technika segítségével, különböző használati tárgyak felhasználásával összerakjanak az asztalon egy arcot. Az arc proporcióit, részleteit (szem, száj, orr, fül, haj) különböző tárgyakkal kell helyettesíteniük. A tárgyakat sík felületen (az asztalon) illesztik össze. A tárgyakat nem szükséges összeragasztani, vagy ráragasztani valamilyen felületre, mert a kompozíció elkészítése után szétszedik a a kompozíciót. Ez a megoldás lerövidíti a mű elkészítési idejét, és ébren tartja a tanuló belső motivációját. Ugyanazt a tárgyat többször egymás után is fel tudja használni a tanuló, és egy tanítási óra alatt több alkotást is készíthet ezzel a módszerrel. Az alkotás előtt javasolt elkészíteni a mű hátterét. Használhatunk színes papírt, textíliát, megfestett rajzlapot stb. Erre helyezzük el a különböző tárgyakat. Miután a tanulók elkészítették a kompozícióikat, mindegyiket lefényképezzük mobil telefon segítségével.
Segédeszközök: a háttérhez - A3-as rajzlap, színes papír, textília, mindennapi életben megtalálható különböző nagyságó, színű és textúrájú tárgyak,
Motiváció: Motivációként bemutatható a Pop art kultúra képviselőinek alkotásai, ahol fontos szerepet játszott a használati tárgy: Joseph Cornell, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg. Assemblage art: https://www.youtube.com/watch?v=alCiumy8tjE
Fejlesztés: kompozíciós készség, térben látás készsége, logikus gondolkodás, fluencia, flexibilitás, eredetiség
Ötletek a feladat vagy téma folytatásához
A variáció - A következő feladat hasonló, mint az előző, azzal a különbséggel, hogy a tanulóknak családtagjaik portréit kell elkészíteniük. Mivel már az előző feladatok alatt megismerkedtek a gyerekek a technikával, és bizonyos biztonságra is szert tettek, így nehezíthetjük a feladatot. A portré elkészítésében bármilyen tárgyat felhasználhat, de kötelezően tartalmaznia kell egy olyan tárgyat is, amelyik jellemzi az illetőt, akiről a portré készül. Például, ha elkészíti a gyermek édesapja portréját, a tárgyak mellett felhasznál egy tipikus tárgyat, ami rá jellemző ("csavarhúzó, mert apa szeret szerelni"). Természetesen kérjük tőle, hogy magyarázza meg, miért azt a tárgyat választotta. Miután elkészült a portré, ezt is fényképezzük le.
Fejlesztés: szimbólumok megértése, szimbólumokkal való munka, kompozíció érzék fejlesztése, fantázia, flexibilitás
B variáció - A feladat az lesz, hogy a tanulók készítsenek egy portrét, tetszőleges anyagok felhasználásával. Miután a portré elkészült, lefényképzzük az alkotásokat. A feladatot azzal lehet kiegészíteni, hogy elkészítünk egy személyi adatlapot, vagy személyigazolványt. Ez tulajdonképpen egy feladatlap (word dokumentum), amit a tanulóknak számítógép segítségével ki kell tölteniük. A feladatlap tartalmazni fogja az egyén fényképét (a tárgyakból kialakított portré jpg. változata), és az általunk megválasztott adatokat (például: név, születési év és hely, lakhely, foglalkozás stb.). A tanulók ezt a feladatot számítógépen végzik el, akár, mint otthoni feladatot. Be kell illeszteniük a word dokumentumba a fényképet (esetleg előtte megformázni a fényképet, amenniben erre szükség van - pl. levágni a széleit stb.), majd kitölteni az általunk meghatározott adatokat.
Segédeszközök: feladatlap word dokumentum formátumban, számítógép, a feladat végéredményéről készült fénykép (portré) jpg. formátumban, fénykép átalakító és vágó program (az office csomag tartalmaz ilyen programot)
Fejlesztés: digitális kompetenciák, állampolgári ismeretek, flexibilitás, eredetiség, fantázia, szövegértés
11. Állat tárgyakból
A tanulók feladata az lesz, hogy tárgyakból, asszamblázs technika segítségével megalkossanak egy állatot. Erre a célra különböző állatok fényképeit nyomtatjuk ki (érdemes több állat fotóját kinyomtatni, mint amennyi a csoport létszáma). Először a tanulók megismerkednek az előre kinyomtatott vagy lefénymásolt képekkel, majd mindenki választ egy tetszőleges állatot. A további feladatuk az lesz, hogy az előzőleg összegyűjtött tárgyakból kirakják az általuk választott állatot a kinyomtatott vagy lefénymásolt fotó alapján. A végeredményt ebben az esetben is lefényképezzük.
Segédeszközök: különböző állatok előre kinyomtatott vagy lefénymásolt fényképe, különféle használati tárgyak, színes papír, textília háttérnek, fényképezőgép vagy mobiltelefon
Motiváció: motivációként felhasználhatók a már tanult ismeretek az állatokról. Mutathatunk fényképeket vagy megnézhetjük youtubon keresztül a National Geographic valamelyi állatokről szóló műsorát
Fejlesztés: megfigyelőképesség, flexibilitás, logikus gondolkodás, tantárgyközi kapcsolatok erősítése (természetismeret, biológia), előző tudás vagy ismeretek rögzítése
12. Fantáziaállat tárgyakból
Ez a feladat az előzőhöz kapcsolódik, azzal a különbséggel, hogy a tanulóknak egy olyan állatot kell tárgyakból kirakniuk, amelyik még nem létezik. Ebben az esetben nincs minta, ami alapján dolgozhatnak, saját fantáziájukra kell hagyatkozniuk. Miután elkészült az alkotás, lefényképezzük fényképezőgép vagy mobiltelefon segítségével.
Ötletek a feladat vagy téma folytatásához
A tanulók feladata, hogy kitaláljanak az állatuknak egy fantázia nevet (korcsoporttól és képességtől függően lehet nemcsak magyar hanem kitalált latin elnevezés is). Elmondjuk a tanulóknak, hogy az általuk kitalált állatokból közösen összeállítunk egy lexikont. A feladatuk az lesz, hogy kitöltsenek egy feladatlapot, amely tartalmazni fogja az állattal kapcsolatos alapvető információkat. Ezeket az információkat mi határozzuk meg, figyelembe véve a tanulók képességeit. A feladatlapot számítógép segítségével töltik ki a tanulók, majd az elkészült feladatlapokat kinyomtatjuk. Amennyiben több évfolyamban is elvégezzük ezt a feladatot, "kiadhatunk" egy közös lexikont az elkészült feladatlapokból.
Ötletek a feladatlaphoz: word dokumentum, 1 oldal (1 lap), tartalmazni fogja az állat fényképét (asszamblázs technikával készült alkotás) és a következő kitöltendő adatokat - Az állat neve (magyar és latin elnevézés), Élettere (hol találkozhatunk vele), Az állat méretei, jellegzetessége, Egyéb adatok (táplákozási szokásai, kicsinyei stb.).
Segédeszközök: különböző tárgyak és a háttér kialakításához szükséges anyagok, feladatlap word dokumentum formátumban, számítógép, a feladat végéredményéről készült fénykép jpg. formátumban, fénykép átalakító és vágó program (az office csomag tartalmaz ilyen programot)
Fejlesztés: digitális kompetenciák, kompozíciós készség, flexibilitás, eredetiség, fantázia, szövegértés
13. Éjszakai város
Ezt a feladatot csoportban lehet végezni, melyhez különböző tárgyakat fogunk
felhasználni (könyvek, különböző nagyságú dobozok, tetrapac stb.). Ezekből a
dobozokból az asztalon összerakunk egy olyan kompozíciót, ami város
körvonalaira fog hasonlítani. Próbáljuk meg összerakni a dobozokat úgy, hogy
felhőkarcolók, bérházak sokaságára hasonlítson. Miután összeraktuk a
kompozíciót, fordítsuk az asztalt az összerakott kompozícióval együtt a fal
felé, és oltsuk el a szobában a villanyt, majd egy íróasztali lámpával, vagy
bármilyen mozgatható fényforrással világítsuk meg a kompozíciót. A falon
kirajzolódnak egy nagyváros körvonalai. Hogy még tökéletesebb legyen, vághatunk
némelyik dobozon ablakszerű nyílásokat. Ezeken a nyílásokon keresztül áthatol a
fény, és még hitelesebbé válik a látvány. A kompozíción természetesen lehet
közben is változtatni, áthelyezni dobozokat, hogy a vetített árnyék még
hitelesebb, érdekesebb legyen. A látványt lefényképezzük fényképezőgép vagy mobiltelefon segítségével.
Segédeszközök: különböző nagyságú dobozok, olló vagy kés (grafikai szkalpel, szike), asztal, fényforrás (az ideális fényforrás egy jó minőségű reflektor lenne, de ha rendesen be van sötétítve a szobában, íróasztali lámpa is megteszi), mobiltelefon
Motiváció: motivációként felhasználhatók olyan reprodukciók különböző térbeli installációról, amelyeknél fontos szerepet játszik a fény és az árnyék:
https://emmascasestudy.weebly.com/tim-noble-and-sue-webster.html
Fejlesztés: fluencia, flexibilitás, eredetiség, térbeli érzék, tárgyakkal való manipuláció
Ötletek a feladat vagy téma folytatásához
Egyszerű animáció készítése. Mozgassuk a
kompozíció körül a fényforrást, egyik oldalról a másikra. Nézzük meg, hogyan
változik az árnyék, majd mobiltelefon segítségével rögzítsük videóra a fénnyel
történő játékot, az árnyék váltakozását a falon. Természetesen lehet variálni,
és új dolgokkal kiegészíteni, érdekessé tenni az animációt. Pl. egy botra
akasszunk egy cérnát, arra pedig lógassunk fel egy tárgyat, játék babát, vagy
bármilyen játékot tetszőlegesen, majd "úsztassuk" be a kompozíció fölé úgy,
hogy az árnyéka látható legyen a falon. A következő feladat az lesz, hogy
találjunk ki a gyerekekkel egy történetet, válasszunk hozzá tárgyakat, vagy
készítsünk formákat rajzlapból, kartonból majd játsszuk el a történetet, és rögzítsük telefon
segítségével.
14. Elképzelt táj
Ennél a feladatnál a tanulók párban dolgoznak. A tanulók feladata az lesz, hogy mindenki képzeljen el gondolatban egy tájat, majd egy ív papírra írja le a lehető legpontosabban a látványt (mit lát, milyen tárgyak, növények vannak a tájban, hol helyezkednek el, milyen távolságra egymástól, mi van a háttérben, mi van az előtérben stb.). Miután elkészült a táj verbális leírása, a tanulók kicserélik egymás között az ív papírt. A feladatuk az lesz, hogy a leírás alapján készítse el mindenki azt a tájat, amit a társa látott. A táj elemeit satírozással, tónusos rajz segítségével különítsék el egymástól. Miután elkészültek a rajzok, a tanulópárok megbeszélik egymás között a képeket.
Segédeszközök: A3-as rajzlap, grafitceruza vagy rajzszén, plasztikus radírgumi, fixatív vagy hajlakk.
Motiváció: Amennyiben a motivációhoz illusztratív jelleggel képeket használunk, vigyázzunk arra, hogy lehetőleg ne mutassunk tájképeket a tanulóknak, mivel a látvány befolyásolja a képzelőerejüket. Azt javasoljuk, hogy olyan grafit ceruzával vagy rajzszénnel készült alkotásokat mutassunk a tanulóknak, amelyek más témájúak, mint a feladat. Az illusztrációkon keresztül mutassuk meg nekik a technikai kivitelezés lehetőségeit.
Fejlesztés: Képzelőerő, kompozíciós készség, rajzkészség
Ötletek a feladat vagy téma folytatásához
Tájkép készítése hanganyag alapján
Ennél a feladatnál a tanulók individuálisan dolgoznak. Készítsünk el egy hanganyagot, amely különböző hangokat tartalmazhat (szél süvítése, levelek susogása, méh zümmögés, madár csicsergés, távolban egy autóduda stb.). Ezt a hanganyagot lejátszuk a tanulóknak úgy, hogy közben be van zárva a szemük. Miután meghallgatták a hanganyagot, az lesz a feladatuk, hogy a hanganyag alapján képzeljenek el egy tájat, majd készítsenek rajzot vagy festményt róla.
15. Színelmélet
A színekről való tanulás, azok természetének, jellegzetességeinek megismerése fontos részét képezik a vizuális mevelésnek. A színelméletet sokféle képpen lehet tanítani, ahol szabad teret kaphat a színekkel való szabad munka, kísérletezés, tulajdonságaik leírása stb. Leggyakrabban különböző színezékeket, festékeket használunk az egyes aktivitások keretén belül. Gyakran készítünk színskálákat, tónustanulmányokat, vagy festékek segítségével elkészítetjük a tanulókkal a színkört.
Az alábbi ötletek gyakorló pedagógusoktól származnak, amelyek nem hagyományos módszerek segítségével, játékosan magyarázzák el a gyerekeknek/tanulóknak a színelméletet. Az alábbi feladatok alkalmasak a különböző kreatív képességek (fluencia, flexibilitás, eredetiség, redefiníció) fejlesztésére, midemellett fejleszti a tárgyakkal térben való manipuláció képességét és a finommotoros képességet is. Mivel a tevékenységről és produktumról készült fotók beszédesek, nem érezzük szükségét módszertani leírásnak.
Az ötletek Cucor Anikó (Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola, Marcellháza) és Klotnyai Szilvia (Fábry Zoltán Alapiskola és Szakközépiskola, Rozsnyó) pedagógusoktól származnak.
Színelmélet játékosan - Power Point prezentáció, Cucor Anikó pedagógus, Alapiskola Marcellháza - a prezentáció letölthető