Képzőművészeti alkotójátékok


Fecsó Szilárd

A játékról általában

A játék a gyermek gyakorlati tevékenységeinek fő formája, a megismerés korai útja, ugyanakkor természetes közege is egyben. A játékon keresztül sajátítja el, próbálja ki és rögzíti a világról szerzett ismereteit. A játéknak fontos szerepe van a gyermek életében, nyugtatólag hat rá, megtanítja összpontosítani dolgokra, tevékenységekre. A játékon keresztül egy sor képesség, készség fejleszthető a gyermekeknél: társas kapcsolatokon keresztül a szociális kompetencia, kommunikáció, problémamegoldó képesség, kreativitás, párbeszédre és érverésre való hajlam, tolerancia, türelem és megfigyelőképesség. Megtanulja a gyermek a játékon keresztül a szabálytartást, hogyan bontakoztassa ki saját képességét, valamint a lehetőséget biztosít a spontaneitásra és az önkifejezésre. A játék nemcsak az óvodáskorú gyermek, hanem az ember minden életszakaszában fontos szerepet játszik. 
A játéknak többféle jelentése, megközelítése létezik: pedagógiai, pszichológiai, szociológiai stb., éppen ezért nincs egységes definíció a játékkal kapcsolatban. 

Megközelítési szempontok:

  • A játék általános funkciói: tapasztalatszerzés, öröm- és élményszerzés (többek között ezért is sorolják az élménypedagógiai módszerek közé), ismeretszerzés
  • A játék pszichológiai funkciói: érzelmek, érzések megismerése, és azoknak kezelése, kreativitás, fantázia és képzelőerő fejlesztése, bátorság és kitartás fejlesztése, a többiekkel való együttműködés képességének a fejlesztése
  • A játék közösségi funkciói: az emberek közötti kapcsolatteremtés, az önmegvalósítás és a szociális képességek fejlesztése
  • A játék mint tevékenységforma:  valósághű-, örömszerző-, energiatermelő-, feszültségoldó- és személyiségfejlesztő tevékenység.

A felosztásnál többféle szempontot vesz figyelembe a szakirodalom. A játék felosztható: a játék tere, a játékban szereplő eszközök alapján.  Hangsúlyok alapján: művelethangsúlyos, szerephangsúlyos, szabályhangsúlyos. A játékon keresztüli tanulás formái alapján: egyéni, csoportos vagy frontális játékok. A másik két nagy kategória, ami alapján osztályozni szokták a játékokat: a pszichológiai és pedagógiai csoportosítás.

Pszichológiai csoportosítás alapján: érzéki-, motoros- és szellemi játékok

Pedagógiai csoportosítás alapján: alkotójátékok, konstruktív játékok, szabályjátékok, didaktikus játékok, mozgásos játékok és sportjátékok 


Képzőművészeti alkotójáték

A képzőművészeti alkotójáték a pedagógiai csoportosítás alapján az alkotójátékok csoportjába tartozik. A szlovák szakirodalomban "výtvarná hra" elnevezés alatt jelenik meg.  A képzőművészeti alkotójáték a képzőművészeti tevékenységek játékos megvalósítása. Az óvodai oktatásban alapmódszernek számít, ugyanakkor jól alkalmazható a vizuális nevelés minden területén, és megfelelő átalakítás után, szinte minden korosztálynál.   

A képzőművészeti alkotójáték definíciói: "A képzőművészeti tevékenységek sorozatára úgy tekintünk, mint a gyermek kommunikációs eszközére. A képzőművészeti alkotójáték egyfajta kísérletező tevékenység, melyen keresztül a gyermek megismerkedik a vizuális nyelv alkotóelemeivel, a különböző eljárásokkal, alapanyagokkal. A hangsúly az alkotói folyamaton van, nem pedig a végeredményként létrejött produktumon" (Minns, 2016). "Az óvodai képzőművészeti nevelésen belül a képzőművészeti alkotójáték alapmódszernek számít. ....Lehetőséget biztosít a gyermek számára, hogy elsajátítsa a különböző eszközökkel és alapanyagokkal történő manipulációt, melynek során megismeri azok tulajdonságait" (Pondelíková, 2018). 

Játékok segítségével a három legfontosabb képességcsoportot tudjuk fejleszteni, és azokon belül további részképességeket. Kognitív képességek - értelmi működés (leszűkítve tudás). Közvetlen kognitív képesség (érzékelés, észlelés, figyelem), közvetett kognitív képesség (emlékezés, képzelet, gondolkodás). Affektív képességek - érzelmi működés (meghallgatás, befogadás, empátia, társadalmi-, erkölcsi- esztétikai értékek és képességek, szociális képességek, hozzáállás stb.) Pszichomotoros képességek - mozgásos működés (motorikus képességek, rajzkészség, íráskészség, finom motorika, koordináció, egyensúly, állóképesség stb.)

A képzőművészeti alkotójáték olyan oktatási módszer, ahol a játék során különböző képzőművészeti technikákat alkalmaznak. Elsősorban segít abban, hogy a gyerekek játszva elsajátítsák a vizuális közlőnyelvvel kapcsolatos alapismereteket, a vizuális nyelv alapjait. Illetve a módszer jellegéből adódóan lehetséges más területek fejlesztése, módszertani szakprobléma megoldása. A képzőművészeti alkotójáték, mint módszer, felhasználja a képzőművészet és a vizuális kifejezésmód eszköztárát, a vizuális nyelv elemeit, képzőművészeti technikákat. A képzőművészeti alkotójáték rendelkezhet kötött szabályrendszerrel is, de nem feltétlen.

A képzőművészeti alkotójátékok gyakorlati alkalmazása: Sem technikai sem másféle megkötés nincs a képzőművészeti alkotójáték során. Bármilyen alkotótechnika felhasználható a játékos tevékenységeknél. Használhatók a síkábrázolás (rajz, festés, grafika, kollázs technikák stb.), valamint a térábrázolás (térbeli alkotás, kasírozás, agyagozás, gipsz vagy papír öntés stb.) technikái. Anyaghasználatban is változatos: az egyszerű papírtól a különböző művészeti alapanyagokig bármit lehet használni. Népszerű ezekben a tevékenységekben az újrahasznosítás, mint elv. Ezért gyakori alapanyaga ezeknek a tevékenységeknek a hulladék, amelyet kreatív módon be lehet építeni a játékos alkotásba.  

A képzőművészeti alkotójáték lehet csoportos (amennyiben több tanuló vesz részt egyszerre a játékban), illetve egyéni (amikor egy tanuló vesz részt benne). 

  • A játékok legtöbbször szabályok mentén szerveződnek. A képzőművészeti alkotójátékok rendelkezhetnek kötött szabályokkal, laza szabályokkal és előfordulhat szabályok nélküli játék is. 
  • A szabályok meghatározására gyakran az alkalmazott képzőművészeti technika is befolyással van. Például a grafikai, festési vagy szobrász technikák esetében meg van határozva hogyan készítjük el az alkotást. 
  • A szabály vonatkozhat a kivitelezés módjára is. Például: Fess meg tempera segítségével egy egyszerű tájat a fantáziád alapján. Szabály: nem használhatsz ecsetet. Ecseten kívül bármilyen eszköz megengedett. 
  • A szabályokat nekünk kell meghatároznunk. 

A képzőművészeti alkotójáték alkalmazásának módszertani lépései

a)Nevelési cél vagy az óra céljának meghatározása, összekötése a tananyagtartalommal 

 b)A játék kiválasztása, összehangolása a tananyagtartalommal és a célokkal 

c)Játéktér és játékeszközök elkészítése 

d)A játék menetének meghatározása, a szabályok ismertetése. (Amennyiben csoportjátékról van szó, ki kell jelölni a csoportszerepeket, ki miért felelős stb.). Célok ismertetése, a tanulók motiválása. (Motivációs rész) 

e)Amennyiben eddig ismeretlen technikát, eljárást fognak alkalmazni, érdemes bemutatni először a tanulóknak, hogyan működik. 

f)A játékeszközök, képzőművészeti eszközök kiosztása. 

g)A játék elindítása, vezetése. (Fő rész) 

h)A játék befejezése. A játék során létrejött alkotások bemutatása (kiállítás rögtönzése stb.) 

i)A játék értékelése. (Értékelő rész) 


Szakirodalmi jegyzék:

BÍRÓ. M., JUHÁSZ. I., SZÉLES-KOVÁCS, Gy., SZOMBATHY, K., VÁCZI, P., 2015. Mozgásos játékok. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. ISBN 978-615-5297-29-8 

GORÓ, E., 2008, A játék pszichológiája és módszertana. Elérhető: /https://ovodaivilag.hupont.hu/54/a-jatek-pszichologiaja-es-modszertana/ 

GUILLAUME, M., 2012. Umenie v primárnom vzedlávaní. Trnava: Pedgogická fakulta. ISBN 978-80-8082-565-2 

MINNS, A., 2016. Výtvarná výchova - metodická príručka. Bratislava: Štátny pedagogický ústav. ISBN: 978-80-8118-181-8 

PODHÁJECKÁ, M., MIŇOVÁ, M. et al., 2011. Hra v predprimárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 978-80-555-0467-4 

PONDELÍKOVÁ, R., 2018. Pre deti je dôležitá aj vizuálna gramotnosť. Metodický list. Národná osveta 2/2018. Bratislava: Národné osvetové centrum ISSN 1335-4515-0231-8911 

ROESELOVÁ, V., 2003. Didaktika výtvarné výchovy. V. díl. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, ISBN 978 80 7290 129 1


Képzőművészeti alkotójátékok a gyakorlatból


1. Tevékenység - kollázs (Ulbrik Ilona, Alapiskola 1-4)

Képzőművészeti technika: kollázs, vegyes technika

Segédeszköz: A3 rajzlap, képek - különböző tematikájú újságkivágások, ragasztó, Progresso - lakkba foglalt színes ceruza készlet, fekete filctoll.

Téma: Mi történik a képen?

Munkamenet: Két képhalmazból 1-1 képet választunk ki. Az egyik halmazban személyeket ábrázoló képek, a másikban tárgyakat, állatokat ábrázoló képek találhatóak. A feladat ezt a két képet logikai, összetartozási alapon rajzzal kiegészíteni. A kiválasztott két képet először csak helyezgetjük a rajzlapon, megpróbálunk kitalálni valamilyen történetet, ami összeköti őket. Amikor már képzeletben megfogalmazódott az összefüggés akkor leragasztjuk a képeket, fekete filctoll és Progresso segítségével kiegészítjük azt.

2. Tevékenység - Színes festékfoltok (Ulbrik Ilona, Alapiskola 1-4)

Képzőművészeti technika: vegyes technika

Segédeszköz: tempera, átlátszó irattartó, fekete filctoll

Téma: Folt hátán folt

Munkamenet: Az átlátszó irattartóba különböző színű tubusos temperából borsónyi, bab nagyságú festékmennyiséget nyomunk. Fontos hogy először az irattartó legvégébe nyomjuk a festéket és fokozatosan haladjunk kifelé. Ezáltal nem maszatoljuk szét a festéket és nem is kenjük a kezünkre. Amikor már megtörtént a festék széthelyezése, akkor a kezünk segítségével szétsimítjuk, szétnyomjuk azt az irattartó oldalai között. A nyomás hatására az egyes színek összeérnek, összefolynak, szétnyomódnak, s ezáltal érdekes színkombinációk, különböző nagyságú színes foltok keletkeznek, amelyekből a fantáziánk segítségével érdekes alkotásokat készíthetünk. Az ábra kontúrjait fekete filctoll segítségével húzzuk ki.

3. Tevékenység - Színes festékfoltok (Kulcsár Renáta, Óvoda)

Képz­őművészeti technika: kombinált technika, lenyomat készítése

Téma: ,,Kiskertünk virágai"

Segédeszközök: rajzlap, gyurma, vonalzó

A munka menete: Az asztalra előkészítettem többfajta sablont, amelyeken tavaszi virágok voltak. A gyerekekkel arról beszélgettünk, milyen virágok találhatóak a kiskertjükben. Minden gyerek választott egy neki tetsző virágsablont, amelyről lenyomatot készített. A sablont ráhelyeztük egy A4-es rajzlapra, hogy ne csússzon el a sarkokat összekapcsoltuk. Minden gyereknek gyurmát osztottam és fantáziájuk szerint használhatták a színeket. Irányítottam a gyerekeket, hogy kis mennyiségű gyurmával dolgozzanak, és bátran keverhetik a színeket is. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a feladat, akadt köztük azonban olyan is, akinek nehézséget okozott a gyurma használata. Mikor a gyerekek befedték gyurmával az egész sablont egy vonalzó segítségével eltávolítottuk a sablonról a felesleget. Mindenkinek szebbnél szebb virágai lettek. A gyerekeket megdicsértem a kitartó munkájukért.

4. Tevékenység - Színes festékfoltok (Kulcsár Renáta, Óvoda)

Képz­őművészeti technika: kombinált technika

Téma: ,,Mandala készítése"

Segédeszközök: CD lemezek, akrilfesték, ecset, szög

A munka menete: Az asztalra akrilfestéket készítettem elő és a gyerekeknek CD lemezeket osztottam szét. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az a lesz a feladatuk, hogy mandalákat készítsenek fantáziájuk szerint. Először mindenki befestette a CD fényes felületét akrilfestékkel tetszés szerinti színnel. Megvártuk, míg a festék jól megszárad és csak azután karcolhattak a szög segítségéve a festékbe. Minden gyerek egyéni munkát készített, mindenki fantáziája szerint "rajzolhatott" a lemezre. Nagyon élvezték ezt a munkát, bár nem volt könnyű feladatuk. Felhívtam a gyerekek figyelmét, hogy óvatosan bánjanak a szög használatával. Végezetül mindenki elkészítette a saját mandaláját és nevet is adtak a munkájuknak. Minden gyereket megdicsértem a szép alkotásokért.

5. Tevékenység - Színes festékfoltok (Kulcsár Renáta, Óvoda)

Képz­őművészeti technika: kombinált festészeti technika

Téma:,, Golyóval festett kép"

Segédeszközök: cipős doboz tető, papírtálca, tubusos temperafesték ragasztó, üveggolyók

A munka menete: A gyerekek különböző méretű cipős dobozokat választottak maguknak.

A doboz alját beragasztózták, majd belehelyezték a papírtálcát. A papírtálcára különböző színű festékhalmokat nyomtak rá tetszés szerinti elrendezésben. A doboztetőbe belehelyezték az üveggolyót, óvatosan felemelték, és finom mozgatással görgetni kezdték benne a golyót ide-oda. Az ügyesebbek körkörösen, előre és hátrafelé is mozgatták a golyót. A munka közben irányítottam a gyerekeket, hogy bátran használják a színeket tetszés szerint. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a technika, mert a szemük előtt alakult ki az absztrakt kép. Mindenki játszva festette meg a saját képét, minden kép különleges és egyedi lett.

6. Tevékenység - Alakzatok a porban (Szedlák Üveges Mária, Óvoda)

Képzőművészeti technika: land art

Segédeszközök: alap - homokozó, temészetes anyagok - kavics, kő (fadarabkák, levelek)

Téma: Alakzatok kavicsból

A munka menete: Közösen séta során kavicsot gyűjtünk. Figyeltünk arra, hogy hasonló méretű és színű kavicsok legyenek. Az egyszínű kavicsok mégis eltértek egymástól tónusban. Valamelyik szürkébb, sötétebb, valamelyik világosabb volt. Ezen keresztül magyaráztuk el a gyerekeknek, hogy mi a tónus. Visszaérve az óvodába a homokozóba vettük az irányt. A feladat az volt, hogy kettő vagy hármas csoportokban a kövekből különböző alakzatokat rakjanak ki, úgy, hogy a kavicsokat egymás után sorba rendezik, vagyis a kavicsokból vonalat kellett építeniük, és a vonalakból alakzatot. A végén el kellett nevezniük az alakzatot, címet kellett adni a munkának. Hasonló munkánál a páros munka formát ajánlom.

7. Tevékenység - Asszamblázs vagy tárgykollázs (Kovács Andrea, nevelőnő, Alapiskola)

Képzőművészeti technika: asszamblázs

Segédeszközök: Használati tárgyak

Téma: Állatok

A munka menete: Az asszamblázs abban tér el a kollázstól, hogy az alkotó a képalkotásnál különböző tárgyakat használ föl a kompozíció létrehozásához. Ezeket a tárgyakat ragasztással, vagy más eljárással rögzítik a felülethez. Iskolai környezetben vagy otthon ragasztás nélkül is meg lehet oldani. Össze kell gyűjteni a különböző használati tárgyakat. Figyelni kell a színre, felületre, nagyságra. Az asztalra ráterítünk egy rajzlapot, színes lapot, vásznat, textíliát stb, majd erre a felületre rakjuk fel a kompozíciót, ragasztás nélkül. A végeredményt lefényképezzük.

Motivációként alkalmaztam az asszamblázs technikáját. Ami kéznél volt a napköziben, abból kellett kirakni valamilyen állatot. Érdekes és kreatív megoldások születtek.


8. Tevékenység - Nyomhagyás festett zsineggel (Boján Viktória, Óvoda)

Képzőművészeti technika: vegyes technika

Segédeszközök: rajzlap, tempera, zsineg

Téma: Elvont lágy formák

A munka menete: Nyomhagyás festett zsineggel - Közepes vastagságú fonalat többféle színnel befestünk. A vízfesték halván nyomot hagy, azért inkább tempera vagy akril festék használata javasolt. Majd ráhelyezzük a rajzlapra a zsineget, tetszőleges formákat alakítva. Véletlenszerűen rá is lehet ejteni vagy dobni a fonalat. Ezután helyezzünk rá egy ugyanolyan nagyságú papírlapot a tetejére, mint amilyen az alsó papírméret volt (lehet úgy is, hogy összehajtunk egy A3-as méretű rajzlapot kétfelé, és közé tesszük a zsineget). Erre egy vastag könyvet teszünk, jól lenyomjuk, majd kihúzzuk a fonalat. Mialatt kihúzzuk a fonalat a két papírlap közül, legyen rajta a könyv. A zsineg akkor hagy érdekes nyomokat a papírlap felületén, amikor hozzádörzsölődik a két papírfelülethez. Ezeket az érdekes formákat ki tudunk egészíteni színnel, rajzzal stb.

9. Tevékenység - Színes foltok (Kruiss Gabriella, Óvoda)

Képzőművészeti technika: festés,vegyes technika

Segédeszközök: CD tartó papírból, tempera, filctoll

Téma: Kerek kép

A munka menete: Hasonló képzőművészeti alkotójátékról van szó, mint a második tevékenység esetében, azzal a különbséggel, hogy nem irattartót, hanem papír CD tokot használtunk. Azokat a CD borítókat ajánljuk használni, amelyeknek az egyik oldalon van egy kör alakú kivágása, amely átlátszó fóliával van kibélelve, hogy a CD lemeze ne sérüljön meg. A papír CD-tartóba különböző színű temperafestéket nyomtunk, melyet a gyerekek összesimítottak. Vigyázni kell arra, hogy ne túl sok festék kerüljön a CD borító belsejébe. Utána fekete filctollal rajzoltak rá, amiben a kreativitásukat fejezték ki aszerint, hogy mi jut eszükbe a kialakult színekből (akvárium, erdő, pillangó).

10. Tevékenység - Virágos kert készítése (Jaczko Magdolna, Óvoda)

pz­őművészeti technika: Kombinált technika- nyírás, lenyomat készítés lufival, ragasztás.

Segédeszközök: Tempera, muffin papírkosárkák, olló, ragasztó, lufik

Téma : ,,Az én virágos kertem"

A munka menete: A gyerekeknek színes muffin papírkosárkákat osztottam ki. Mindenki a saját elképzelése alapján választotta ki a neki megfelelő színes papírkosárkákat / virágokat /. Ollóval körbenyírták a kosárkákat és egy megadott helyre összerakták. A gyerekeknek A3-as rajzlapot osztottam ki. A lufikat, olyan nagyságúakra fújtam fel, hogy jól megfoghatóak legyenek. Több árnyalatban elkészítettem a zöld és kék színű tempera festékeket. A gyerekek először a zöld színű festékkel dolgoztak. Belemártották a lufikat a festékbe és lenyomatokat készítettek a rajzlapra, szorosan egymás mellé. Irányítottam a gyerekeket , hogy a rajzlap egész felületét töltsék ki. A következő feladat az égbolt elkészítése volt. A munkák nagyon nehezen száradtak meg, így a következő nap folytattuk. A megszáradt rajzlapokra a gyerekek ráragasztották az előre elkészített színes muffin kosárkákat / virágokat / és a napot. Az elkészült virágoskertekben szebbnél szebb virágok díszelegtek. A kitartóbb gyerekek nagyon sok virágot készítettek, így a kiskertjük telis tele lett virágokkal. Mindenkit megdicsértem az elért eredményért.

A lufikkal készült lenyomatok nagyon különleges egységet alkottak. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a technika, mindemellett kitartóak voltak.

10. Tevékenység - Színkeverés (Jaczko Magdolna, Óvoda)

Képzőművészeti technika: Kombinált technika - festés, nyomtatás, nyírás .

Segédeszközök: olló, rajzlap, tempera

Téma: ,,Játék a színekkel"

A munka menete: A gyerekek A3-as rajzlap egész felületét benedvesítették. Felhívtam a gyerekek figyelmét, hogy ügyesen nedvesítsék be a rajzlapot, mivel ha megszárad, akkor nem sikerül a kellő eredményt elérniük. Elkészítettem a különböző színű tempera festékeket az edényekbe. Pipettával festéket csepegtettek a nedves felületre. A színek nagyon különös összhangot alkottak. A gyerekek felére összehajtották a rajzlapot és egyenletesen ujjaikkal elsimították. Miután szétnyitották a rajzlapot, különböző alakzatokat próbáltak felfedezni az alkotásaikban. Szükség esetén a gyerekek segítettek egymás munkáinak a kiértékelésében azzal, hogy új alakzatokat fedeztek fel. A rajzlapok több órán át száradtak. Végezetül mindenki kinyírta a számára felfedezett alakzatokat / virágot, pillangót, angyalt, repülőt, rakétát /.

11. Tevékenység - Vonalak és foltok (Jaczko Magdolna, Óvoda)

Képzőművészeti technika: Kombinált technika - lenyomat készítés, tus fújás, rajz.

Segédeszközök: rajzlap, tus vagy tinta, vízfesték, ecset, rajzlap, szívószál

Téma:,,Használd a fantáziádat"

Munka menete: A gyerekeknek két színű kreppapapírt készítettem az asztalra, kéket és zöldet. Elmondtam nekik, hogy kreppapírral fogják befesteni az A3-as rajzlapot. A kreppapírt ruhacsipesz segítségével fogták meg és ezt mártották a vízbe, utánna lenyomatot készítettek a rajzlapra és kitöltötték az egész felület. A ruhacsipesz arra szolgált, hogy a gyerekek ujjai ne legyenek festékesek a kreppapírtól. A gyerekek színes tust csepegtettek pipettával a rajzlapra, majd a festék foltokat széjjel fújták szívószállal. Színes ceruzával kiegészítették a műveket. Az elkészült munkákban felfedeztünk napot, fát, virágot, állatokat, madarakat, pillangót, repülőt. A gyereknek nagyon tetszett ez a képzőművészeti technika, érdekes volt számukra és nagyon ügyesek voltak. Minden gyereket megdicsértem.

12. Tevékenység - Textúra, felületek (Pál Éva, Óvoda)

Képzőművészeti technika: Festés buborékfóliával, lenyomat készítése

Segédeszközök: buborékos fólia,különféle doboz, fa kocka,- henger, tempera vagy akrilfesték, tempera vagy akrilfesték, ecset , rajzlap ; színes lap; csomagolópapír

Téma:,,Táj"

Munka menete:

Vágjunk különböző formákat ki a fóliából és egyszerű befőttes gumival erősítsünk rá egy darabot belőle egy sík aljú pohárra, henger alakú dobozra, építőkockára stb.

Az ecsettel vigyük fel a festéket vékony rétegben a fólia buborékos oldalára, majd a papírra nyomdázzuk. Vigyázzunk, ha valahol megül a festék, pöttyök helyett pacákat kapunk tehát jobb, ha a festék állaga sűrű. Készíthetünk így virágzó fát, havazást, tengert, különféle hátteret, kukoricát, kígyót vagy "pöttyös" csomagolópapírt.

Ha nagy felületet szeretnénk bepöttyözni ( háttérnek, csomagoló papírnak), akkor használhatunk saját készítésű sodrófát is, (a sütőfólia papírhengerét körül tekerjük a fóliával, a két végén kb.5cm-t szabadon hagyva a kicsi kezeknek; gumival hozzárögzítjük ) úgy még szórakoztatóbb a gyerekek számára a tevékenység.

13. Tevékenység - Public art (Pál Éva, Óvoda)

Képzőművészeti technika: fonás

Segédeszközök: kreppapír szalagok, olló

Téma: Kerítésfűzés

Munka menete: Ehhez az alkotáshoz csak krepp papírra vagy szalagokra van szükség és fontos, hogy az óvodát drótkerítés vegye körül (más kerítésen is megvalósítható a technika). A színes krepp papírt kb. 5 cm-es csíkokra szabdaljuk, majd ezeket a szalagokat fonjuk a kerítésbe. Különböző mintákat találhatunk ki, de figurákat is szőhetünk, pl.: liba, hal, ház, geometriai alakzatok, virág, csiga stb. Kreativitásunknak csak a fantáziánk szabhat határt. A gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot, mert mindig variálhatják, hozzáfonnak még újabb színeket vagy kibontják az egyik sort, így újabb minta lesz ismét.  

2020 Rajz módszertan | Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el